Klassiska noveller 22. S. A. Duse – Hämnaren

Av | 7 september, 2019

Återutgivning av text från 1914

Book Cover: Klassiska noveller 22. S. A. Duse – Hämnaren
Part of the Klassiska noveller series:

Officeren vaknar upp blodig på slagfältet mitt i natten.
Han upptäcker att hans trogna häst ligger blodig bredvid honom – och att han själv blivit skjuten i ena benet.
Snart upptäcker han var fienden finns och bestämmer sig för att hämnas.

I början av 1900-talet var noveller och följetonger en viktig del av innehållet i svenska dagstidningar.

I vår serie ”Klassiska noveller” kan du läsa många av de här historiskt viktiga berättelserna.

En av de flitigaste svenska författarna under 1910- och 1920-talen var yrkesmilitären Samuel August Duse (1873–1933).
Han skrev 100-tals tidningstexter om bland annat krig, nyhetshändelser och romantik. Men han var framför allt känd för sina deckare om mästerdetektiven Leo Carring.

Den här texten publicerades ursprungligen i oktober år 1914 i tidningen ”Svenska Amerikanaren Hemlandet” med titeln ”Hämnaren”.

I den här e-boken publicerar vi originalets text ordagrant och helt utan ändringar; alla namn, uttryck och till och med felstavningar har behållits.

Published:
Publisher: E-boksbiblioteket Förlag
Genres:
Tags:

Fakta
Namn: ”Klassiska noveller 22. S. A. Duse – Hämnaren. Återutgivning av text från 1914”
Publicerad: 2019-09-07.
ISBN: 978-91-7757-527-6
Originaltitel: ”Hämnaren” (publicerades i oktober år 1914 i tidningen ”Svenska Amerikanaren Hemlandet”)
Författare: S. A. Duse (1873–1933).
Mer info: Faktasida om författaren S. A. Duse.
Tillgängliga format: PDF och EPUB
Ladda ner EPUB-versionen (1 Mb)
Ladda ner PDF-versionen (15 sidor. 1 Mb)

Kontakt: E-boksbibliotekets tjänstgörande redaktör