Klassiska noveller 21. S. A. Duse – En dödsritt. Bild från kriget

Av | 9 juli, 2019

Återutgivning av text från 1916

Book Cover: Klassiska noveller 21. S. A. Duse – En dödsritt. Bild från kriget

Den unge mannen Frans går omkring i de rykande ruinerna av sin by mitt ute på den öde slätten.
Av en slump har han överlevt både en dödsritt och förstörelsen efter ett anfall av kosacker.

Nu är han desperat och försöker hitta sin fästmö.

I början av 1900-talet var noveller och följetonger en viktig del av innehållet i svenska dagstidningar.

I vår serie ”Klassiska noveller” kan du läsa många av de här historiskt viktiga berättelserna.

En av de flitigaste svenska författarna under 1910- och 1920-talen var yrkesmilitären Samuel August Duse (1873–1933).
Han skrev 100-tals tidningstexter om bland annat krig, nyhetshändelser och romantik. Men han var framför allt känd för sina deckare om mästerdetektiven Leo Carring.

Den här texten publicerades ursprungligen i juni år 1916 i dagstidningen ”Upsala Nya Tidning” med titeln ”En dödsritt. Bild från kriget”.

Namn: ”Klassiska noveller 21. S. A. Duse – En dödsritt. Bild från kriget. Återutgivning av text från 1916”
Publicerad: 2019-07-09.
ISBN: 978-91-7757-526-9
Originaltitel: ”En dödsritt. Bild från kriget” (publicerades i juni år 1916 i tidningen ”Upsala Nya Tidning”)
Författare: S. A. Duse (1873–1933).
Mer info: Faktasida om författaren S. A. Duse.