Klassiska noveller 1. S. A. Duse – Brefvet. En historia om svartsjuka

Av | 2 september, 2019

Återutgivning av text från 1916

Book Cover: Klassiska noveller 1. S. A. Duse – Brefvet. En historia om svartsjuka

När Flora ska äta frukost ser hon att maken gömmer ett brev.
Hon blir halvt galen av svartsjuka och är säker på att han är otrogen – och kräver att få läsa brevet.

Under större delen av de svenska dagstidningarnas historia var noveller och följetonger en viktig del av innehållet.

I den nya serien ”Klassiska noveller” kan du läsa många av de här historiskt viktiga berättelserna.

En av de flitigaste svenska författarna under 1910- och 1920-talen var yrkesmilitären Samuel August Duse (1873–1933).
Han skrev 100-tals tidningstexter om bland annat krig, nyhetshändelser och romantik. Men han var framför allt känd för sina deckare om mästerdetektiven Leo Carring.

Den här texten publicerades ursprungligen i augusti år 1916 i tidningen ”Worcester Skandinavia” med titeln ”Brefvet. En historia om svartsjuka”.

Namn: ”Klassiska noveller 1. S. A. Duse – Brefvet. En historia om svartsjuka. Återutgivning av text från 1916”
Publicerad: 2019-09-02.
ISBN: 978-91-7757-506-1
Originaltitel: ”Brefvet. En historia om svartsjuka” (publicerades år 1916 i tidningen ”Worcester Skandinavia”)
Författare: S. A. Duse (1873–1933).
Mer info: Faktasida om författaren S. A. Duse.