Klassiska noveller 13. Det försvunna brevet

Av | 27 juli, 2019

Återutgivning av text från 1931

Book Cover: Klassiska noveller 13. Det försvunna brevet

Den tyske professorn upptäcker att ett kärleksbrev försvunnit från hans skrivbord.
Han är orolig över att bli utpressad eftersom kvinnan är gift med en kollega.
Han anlitar därför detektiven Lübtow – något som visar sig vara ett stort misstag.

I början av 1900-talet var noveller och följetonger en viktig del av innehållet i svenska dagstidningar.

I vår serie ”Klassiska noveller” kan du läsa många av de här historiskt viktiga berättelserna.

Den här texten skrevs av den tyske författaren Alfred Hein (1894–1945). Han deltog som soldat i både första och andra världskrigen och en stor del av hans böcker skildrar hans upplevelser från striderna.

Den här texten publicerades ursprungligen i mars år 1931 i dagstidningen ”Provinstidningen Dalsland” med titeln ”Det försvunna brevet”.

Namn: ”Klassiska noveller 13. Det försvunna brevet. Återutgivning av text från 1931”
Publicerad: 2019-07-27.
ISBN: 978-91-7757-518-4
Originaltitel: ”Det försvunna brevet” (publicerades i mars år 1931 i tidningen ”Provinstidningen Dalsland”)
Författare: Alfred Hein (1894–1945).
Mer info: Tyska Wikipedia om författaren.