Flytten av jätte-elefanten Jumbo

Av | 30 oktober, 2016

Återutgivning av text från 1882

Book Cover: Flytten av jätte-elefanten Jumbo

Har du någonsin undrat var ordet ”jumbo” kommer ifrån?
Svaret finns i den här e-boken.
Här får du läsa om den stora elefanten Jumbo och hans spännande flytt från London Zoo till en berömd amerikansk cirkus.
Den här berättelsen från 1882 berättar om en av dåtidens mest spännande djurhistorier – flytten av jätten Jumbo från djurparken London Zoo.
Du får läsa hur man fraktade den motsträvige elefanten längs dåtidens
gator och till hamnen, där han lastades på en pråm för vidare transport till USA och ett liv på Barnums världsberömda cirkus.
Den här flytten skedde samma år som den här berättelsen publicerades för första gången, 1882. Tyvärr blev Jumbo dödad i en tågolycka bara tre år senare, år 1885.
Trots att du troligen aldrig hört talas om den här elefanten så använder du hans namn nästan varje dag.
Det är nämligen från Jumbo som vi har fått ordet ”jumbo” som vi använder om både de jättelika flygplanen jumbojet som för de stora jumboräkorna.
Den här e-boken är också fylld av dussintals med vackra teckningar av elefanten och den dramatiska flytten från den engelska djurparken.

Namn: ”Flytten av jätte-elefanten Jumbo – Återutgivning av text från 1882”
Publicerad: 2016-10-24.
ISBN: 978-91-7757-056-1 (epub-version)
ISBN: 978-91-7757-101-8 (pdf-version)