Biografi: Historikern Erik Gustaf Geijer

Av | 23 april, 2022

Återutgivning av text från 1846

Book Cover: Biografi: Historikern Erik Gustaf Geijer

I den här e-boken får du veta mer om en av landets mest inflytelserika personer i början av 1800-talet; författaren och historikern Erik Gustaf Geijer.

Texten är en ogenerad hyllning till kulturpersonligheten och hans liv. Den publicerades en kort tid efter hans död.
Du får bland annat veta hur Geijers karriär började och den händelse som nästan fick honom fängslad.

Den här texten publicerades ursprungligen i ”Svea Folk-kalender för 1848” med titeln ”Erik Gustaf Geijer”. I boken anges att den publicerades 1846 men den trycktes med all säkerhet i slutet av 1847.

Texten publicerades anonymt.

Eftersom den här texten skrevs på 1800-talet så innehåller den mått, ord och personer som inte är så bekanta i dag. Därför har vi kompletterat originaltexten med en kortfattad ordlista.

Namn: ”Biografi: Historikern Erik Gustaf Geijer. Återutgivning av text från 1846”
Publicerad: 2022-04-23.
ISBN: 978-91-7757-678-5
Originaltitel: ”Erik Gustaf Geijer” (publicerades år 1846 i tidskriften ”Svea Folk-kalender för 1848”)
Författare: Texten publicerades anonymt.